Okruhy k PZ - Učitelství biologie pro střední školy (NMgr. / P)

Studijní program: Biologie
Studijní obor: Učitelství biologie pro střední školy (jednooborové, dvouoborové studium)
Forma studia: prezenční

Obecná biologie:

  • Charakteristika a složení živé hmoty
    Chemické složení živé hmoty. Biogenní prvky. Voda. Bílkoviny, lipidy, sacharidy a polysacharidy. Nadmolekulární struktury a kompartmenty - jejich vznik a funkce. Zvláštnosti živé hmoty.
  • Dědičná hmota
    Stavba a funkce informačních biomakromolekul, struktura a funkce jaderné hmoty. Chromozomální podstata dědičnosti. Karyotyp. Genetický kód. Gen.
  • Základní molekulákulární mechanismy existence živé hmoty
    Proces replikace, exprese genů u prokaryot a eukaryot. Regulace genetických dějů, molekulární podstata mutací, reparace.
  • Buněčná struktura živé hmoty
    Stavba buněk – srovnání prokaryotních a eukaryotních buněk. Charakteristika jednotlivých typů buněk - diferenciace buněk a jejich funkční zvláštnosti. Hypotézy vzniku buněk. Buněčný cyklus a jeho regulace.Typy buněčných dělení. Apoptóza a její význam.
  • Dědičnost a proměnlivost
    Pravidla uplatňující se v dědičnosti a omezení jejich platnosti. Rekombinace jejich význam Úloha nahodilosti při hybridizaci. Podstata variability, polymorfismus a jeho význam. Adaptabilita a příčiny jejího omezení.
  • Dědičnost a pohlaví.
    Genetické určení pohlavnosti, dědičnost vázaná na pohlaví, pohlavím ovlivněná a ovládaná.
  • Kultivace mikroorganismů
    Požadavky mikroorganismů na prostředí. Rozdělení mikroorganismů podle výživy. Izolace a kultivace. Uplatnění poznatků v praxi.
  • Lékařská mikrobiologie
    Charakteristika patogenního procesu, infekční agens, způsoby přenosu infekcí, imunitní odpověď, způsoby léčby infekcí, příklady infekčních chorob.
  • Prokaryotní mikroorganismy
    Charakteristika, srovnání morfologický a fyziologických zvláštnosti – viry, bakterie sinice. Systematické zařazení. Role mikroorganismů v ekosystémech.
  • Praktická mikrobiologie
    Uplatnění mikroorganismů v biotechnologických výrobách.

Zoologie:

  • Půdní a vodní bezobratlí
    Charakteristika a kologické nároky půdní fauny bentosu, planktonu a nektonu.
  • Parazitismus u bezobratlých
    Endo a ektoparazité, přenašeči chorob a jejich význam v ekosystému, vztahy parazitů a hostitelů.
  • Bezobratlí v potravních řetězcích
    Adaptace predátorů a kořisti. Chráněné a ohrožené druhy bezobratlých. Synantropní druhy, zdravotnický a hospodářský význam bezobratlých.
  • Hmyz a jeho význam v ekosystému
    Klíčové druhy – mutualisté, predátoři,sociální hmyz.
  • Vývoj orgánových soustav bezobratlých
    v závislosti na typech ekosystémů.
  • Strunatci
    Charakteristika pláštěnců a kopinatců.
  • Mihulovci, sliznatky
    Chartakteristika bezčelistných.
  • Paryby, ryby a obojživelníci
    Charakteristika bezblanných čelistnatců, systém recentních zástupců.
  • Plazi, ptáci, savci
    Charakteristika amniot, systém recentních zástupců.
  • Ontogenetický vývin
    Příklady u bezobralých i obratlovců.

Ekologie:

  • Ekologie jako věda
    Hierarchie života (jedinec, populace, metapopulace, druh, společenstvo, ekosystém, biom)
  • Organismy a jejich prostředí
    Vliv podmínek na přežívání organismů. Adaptace. Ekologická valence. Ekologická nika.
  • Populace
    Populace a metapopulace, kvalitativní a kvantitativní parametry populací. Metodika výzkumu populací.
  • Vnitrodruhové a mezidruhové vztahy
    Intraspecifická konkurence, konkurenční modely, intraspecifická kooperace, mutualismus, mezidruhová konkurence, predace.
  • Autekologie, demekologie, synekologie
    Jedinec, životních historií, reprodukční hodnota organismu, životní strategie. Struktura společenstev. Ekosystém, energie v suchozemských a vodních ekosystémech,potravní pyramidy, potravní řetězce.

Botanika:

  • Rostlinná buňka
    Stavba buňky, typické rostlinné organely.
  • Morfologie rostlin
    Základní morfologické pojmy, orgány rostlin, metamorfózy.
  • Sinice
    Systém, zástupci, význam sinic v ekosystému, hospodářské využití.
  • Řasy
    Systém, sladkovodní a mořští zástupci, význam řas v ekosystému, hospodářské využití.
  • Houby
    Anatomie a morfologie hub, systém hub, zástupci, funkce hub v ekosystému.
  • Výtrusné rostliny
    Přehled systému, příklady zástupců, rodozměna, význam v ekosystému.
  • Semenné rostliny
    Přehled systému, příklady zástupců, evoluční vznik vajíčka a jeho význam.
  • Fotosyntéza a dýchání rostlin
    Konflikt procesu fotosyntézy a dýchání u rostlin, C3, C4, CAM rostliny.
  • Rostlina a voda
    Vodní režim rostlin, vodní stres, adaptace rostlin na sucho

Pedagogika a psychologie:

  • Systém výchovy a vzdělávání v ČR
    Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, současné platné vzdělávací dokumenty, Bílá kniha, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, Školní vzdělávací program.
  • Výchovný proces
    Cíle, složky, zásady, metody, formy, prostředky a výsledky výchovy.
  • Školní třída a její řízení
  • Učení
    Obecné zákony učení, senzomotorické učení, osvojování vědomostí, učení metodám řešení problémů.
  • Psychologické problémy ve výchově
    Působení výchovy a sebevýchovy, styly výchovy, komplexní rozvoj osobnosti.

Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022