Okruhy k PZ - Učitelství biologie pro střední školy (NMgr. / P)
Studijní program: Biologie
Studijní obor: Učitelství biologie pro střední školy (jednooborové, dvouoborové studium)
Forma studia: prezenční
Obecná biologie:
- Charakteristika a složení živé hmoty
Chemické složení živé hmoty. Biogenní prvky. Voda. Bílkoviny, lipidy, sacharidy a polysacharidy. Nadmolekulární struktury a kompartmenty - jejich vznik a funkce. Zvláštnosti živé hmoty. - Dědičná hmota
Stavba a funkce informačních biomakromolekul, struktura a funkce jaderné hmoty. Chromozomální podstata dědičnosti. Karyotyp. Genetický kód. Gen. - Základní molekulákulární mechanismy existence živé hmoty
Proces replikace, exprese genů u prokaryot a eukaryot. Regulace genetických dějů, molekulární podstata mutací, reparace. - Buněčná struktura živé hmoty
Stavba buněk – srovnání prokaryotních a eukaryotních buněk. Charakteristika jednotlivých typů buněk - diferenciace buněk a jejich funkční zvláštnosti. Hypotézy vzniku buněk. Buněčný cyklus a jeho regulace.Typy buněčných dělení. Apoptóza a její význam. - Dědičnost a proměnlivost
Pravidla uplatňující se v dědičnosti a omezení jejich platnosti. Rekombinace jejich význam Úloha nahodilosti při hybridizaci. Podstata variability, polymorfismus a jeho význam. Adaptabilita a příčiny jejího omezení. - Dědičnost a pohlaví.
Genetické určení pohlavnosti, dědičnost vázaná na pohlaví, pohlavím ovlivněná a ovládaná. - Kultivace mikroorganismů
Požadavky mikroorganismů na prostředí. Rozdělení mikroorganismů podle výživy. Izolace a kultivace. Uplatnění poznatků v praxi. - Lékařská mikrobiologie
Charakteristika patogenního procesu, infekční agens, způsoby přenosu infekcí, imunitní odpověď, způsoby léčby infekcí, příklady infekčních chorob. - Prokaryotní mikroorganismy
Charakteristika, srovnání morfologický a fyziologických zvláštnosti – viry, bakterie sinice. Systematické zařazení. Role mikroorganismů v ekosystémech. - Praktická mikrobiologie
Uplatnění mikroorganismů v biotechnologických výrobách.
Zoologie:
- Půdní a vodní bezobratlí
Charakteristika a kologické nároky půdní fauny bentosu, planktonu a nektonu. - Parazitismus u bezobratlých
Endo a ektoparazité, přenašeči chorob a jejich význam v ekosystému, vztahy parazitů a hostitelů. - Bezobratlí v potravních řetězcích
Adaptace predátorů a kořisti. Chráněné a ohrožené druhy bezobratlých. Synantropní druhy, zdravotnický a hospodářský význam bezobratlých. - Hmyz a jeho význam v ekosystému
Klíčové druhy – mutualisté, predátoři,sociální hmyz. - Vývoj orgánových soustav bezobratlých
v závislosti na typech ekosystémů. - Strunatci
Charakteristika pláštěnců a kopinatců. - Mihulovci, sliznatky
Chartakteristika bezčelistných. - Paryby, ryby a obojživelníci
Charakteristika bezblanných čelistnatců, systém recentních zástupců. - Plazi, ptáci, savci
Charakteristika amniot, systém recentních zástupců. - Ontogenetický vývin
Příklady u bezobralých i obratlovců.
Ekologie:
- Ekologie jako věda
Hierarchie života (jedinec, populace, metapopulace, druh, společenstvo, ekosystém, biom) - Organismy a jejich prostředí
Vliv podmínek na přežívání organismů. Adaptace. Ekologická valence. Ekologická nika. - Populace
Populace a metapopulace, kvalitativní a kvantitativní parametry populací. Metodika výzkumu populací. - Vnitrodruhové a mezidruhové vztahy
Intraspecifická konkurence, konkurenční modely, intraspecifická kooperace, mutualismus, mezidruhová konkurence, predace. - Autekologie, demekologie, synekologie
Jedinec, životních historií, reprodukční hodnota organismu, životní strategie. Struktura společenstev. Ekosystém, energie v suchozemských a vodních ekosystémech,potravní pyramidy, potravní řetězce.
Botanika:
- Rostlinná buňka
Stavba buňky, typické rostlinné organely. - Morfologie rostlin
Základní morfologické pojmy, orgány rostlin, metamorfózy. - Sinice
Systém, zástupci, význam sinic v ekosystému, hospodářské využití. - Řasy
Systém, sladkovodní a mořští zástupci, význam řas v ekosystému, hospodářské využití. - Houby
Anatomie a morfologie hub, systém hub, zástupci, funkce hub v ekosystému. - Výtrusné rostliny
Přehled systému, příklady zástupců, rodozměna, význam v ekosystému. - Semenné rostliny
Přehled systému, příklady zástupců, evoluční vznik vajíčka a jeho význam. - Fotosyntéza a dýchání rostlin
Konflikt procesu fotosyntézy a dýchání u rostlin, C3, C4, CAM rostliny. - Rostlina a voda
Vodní režim rostlin, vodní stres, adaptace rostlin na sucho
Pedagogika a psychologie:
- Systém výchovy a vzdělávání v ČR
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, současné platné vzdělávací dokumenty, Bílá kniha, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, Školní vzdělávací program. - Výchovný proces
Cíle, složky, zásady, metody, formy, prostředky a výsledky výchovy. - Školní třída a její řízení
- Učení
Obecné zákony učení, senzomotorické učení, osvojování vědomostí, učení metodám řešení problémů. - Psychologické problémy ve výchově
Působení výchovy a sebevýchovy, styly výchovy, komplexní rozvoj osobnosti.
Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022