Dotýkání se vědy dopadlo skvěle, návštěvníci se dobře bavili

Týden vědy a techniky, který pořádá Akademie věd ČR vždy v prvních dvou týdnech měsíce listopadu, je určen široké veřejnosti a vstup na všechny akce tohoto festivalu je zdarma. Motto letošního ročníku festivalu je „Dotkni se vědy“. Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity si v rámci doprovodných akcí na první festivalový den v sobotu 1. listopadu 2014 od 14.00 do 18.00 hod v ostravském obchodním centru Nová Karolina připravila atraktivní popularizaci přírodovědných oborů v jednom hravém odpoledni.

Katedra biologie a ekologie představila „Pestrý svět biologie“ s expozicí rostlin – od sukulentů k masožravkám, terária s hmyzem – šváby, pakobylky, brouky. Katedra fyzické geografie a geoekologie ukázala v sekci „Díváme se na Zemi“ družicové snímky zajímavých míst na Zemi a představila například geodetický přístroj i speciální létající „vrtulníček“ – dron, který snímkuje povrch, nad kterým se pohybuje. Katedra fyziky ve stánku „Umíme změřit (skoro) vše“ představila různé pokusy s čidly, měřila pevnost vlasů nebo sílu stisku, pobavila pokusy s vývěvou a zájemce fotila termokamerou. Katedra chemie měla v pásmu „Kouzelná chemie“ připraveny domácí chemické pokusy – indikátory, otisky prstů, chromatografii, neviditelný inkoust, chemické kreslení a „kouzelnou“ hmotu. Katedra informatiky a počítačů zaujala díky robotům a také sekcí „Inteligentní systémy kolem nás“. Katedra matematiky zavedla návštěvníky prostřednictvím matematických hrátek, které většinou pochází z Japonska či ze staré Číny – Origami, matematické rébusy (Kakuro, Futoshiky a Hanjie) a Tangram, na „Matematickou cestu do země vycházejícího slunce“.

Nadšení návštěvníků bylo evidentní, zase se nám potvrdilo, že přírodní vědy baví a dotýkat se jich je radost nejen pro děti a mládež, ale i dospělé.

Ohlasy některých návštěvníků

  • „Nejvíce mě bavilo tvoření na chemii, ale doma pěstuji rostliny a mám i křečka.“ (Adélka, 10 let)
  • „Moc se mi tu líbí.“ (paní, 60 let)
  • „Ten chodící robot byl hrozně zajímavý.“ (chlapec, asi 6 let)
  • „Nejvíce se mi líbily masožravky, je zajímavé vidět je ve skutečnosti. A taky hmyz.“ (mladý muž, 18 let)
  • „Nejlepší byl hmyz a rostliny. Baví mě biologie.“ (holčička, 12 let) „Nejlepší byly chemické pokusy.“ (její maminka)
  • „Líbila se mi vývěva se sněhulákem z pěny a var vody při nízkém tlaku. Robota mám doma.“ (kluk, 15 let)
  • „Nejlepší byl sněhulák, jak roste a robot!“ (Maxík, 4 roky, u toho sněhuláka se řehtal nahlas – tak se mu to líbilo...)
  • „Nejvíce se mi líbila botanika. Rostliny mám i doma.“ (kluk, 14 let) „Baví mě tu všechno.“ (jeho maminka)
  • „Nejvíce mě bavilo měření síly stisku.“ (kluk, 14 let)
  • „Nejvíce mě zaujala termokamera, měření síly a vlasů. Je to poučné, člověk aspoň zjistí, jak má nebo nemá silné vlasy. Je to všechno pěkné, zábavné, záživné a člověk se dozví spoustu věcí.“ (slečna, 25 let)
  • „Nejvíce mě bavily muchožravky.“ (kluk, 12 let)
  • „Nejlepší je botanická zahrada, je nádherná. Roboti jsou taky hodně pěkní. I ty barvičky z laků.“ (kluk, 15 let, mimochodem se chystá u nás studovat informatiku)
  • „Krásné, líbí se mi to! Nejvíce ta škrobová pasta!“ (holčičky 9 a 10 let) „Mi zase robot, jak na mě mrkal!“ (chlapec, 7 let)
  • „Mi se nejvíce líbí lak na nehty na té lžičce.“ (holčička, 8 let)
  • „Nejlepší jsou roboti!“ (chlapec, 13 let)
  • „Líbilo se mi všechno.“ (slečna, 23 let) „Mi nejvíce brouci.“ (kluk, 16 let)
  • „Nejlepší byl stánek s koulí s těmi blesky.“ (chlapec, 7 let) „Ta věda je fakt zábava.“ (jeho tatínek)
  • „Mi se nejvíce líbí ti brouci.“ (slečna, 18 let)
  • „Nejvíce mě zaujalo měření síly rukou, stisku a měření pevnosti vlasů.“ (muž, 48 let)
  • „Nejvíce mě bavil ten škrob a lak na lžičce.“ (chlapec, 6 let + holčička 9 let) „Mě tady baví všechno.“ (jejich maminka, 36 let)
  • „Mi jde nejvíce matematika. Přírodovědné obory mě baví, pokud se je nemusím učit.“ (holčička, 10 let)
Dotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědyDotkni se vědy