Seminář pro učitele geografie
UPOZORNĚNÍ: Platnost této informace již vypršela.
Ostrava, pátek 27. ledna 2023
Vážené kolegyně a kolegové,
zveme Vás na již tradiční 28. ročník semináře pro učitele geografie základních a středních škol. V loňském roce jsme Vám stihli představit krásy Ukrajiny, a ačkoliv jsme ještě nikdy na semináři neopakovali téma hned po roce, letos tomu tak bude. Letošním programem Vás provedou nejen kmenoví zaměstnanci, ale i hosté a studenti. Opět Vám nabízíme možnost rozšíření obzorů, a hlavně společenské setkání učitelů-geografů z celého kraje. Účast je zdarma, získáte osvědčení.
Program semináře
Datum: pátek, 27. ledna 2023
Místo konání: Ostrava, Chittussiho 10, atrium, učebny
Poplatek: zdarma
Časový harmonogram:
Časový harmonogram – L 302 (počítačová učebna):
Změna programu vyhrazena.
Odkaz pro přihlášení
Zájemci, prosíme, vyplňte přihlášku nejpozději do 20. ledna 2022.
Garant akce: RNDr. Barbara Baarová, Ph.D., dotazy, připomínky:
Abstrakty
Řeky v Česku a ve světě
Řeky jsou tepnami krajiny rozvádějící vodu a živiny. V posledních letech je u řek nejen v Česku viditelný významný vliv člověka, který svými aktivitami pozměnil jejich charakter a fungování. S těmito aktivitami je pak spojeno především zahlubováním koryt a změna hydraulických parametrů, které pak rychle odvádějí vodu z krajiny, vysušují ji, či zvyšují riziko povodní pro člověka. Přednáška Vás seznámí se stavem koryt řek v Česku ve spojitosti také se stavem řek ve světě, s problémy, které řeky ovlivněné člověkem představují, jak zahloubení toku ovlivňuje proudění vody a s tím spojené procesy, proč jsou sedimenty (od zrnek písku po velké valouny) v řekách důležité, a také s tím, jak se člověk snaží tyto změny eliminovat, jestli existují nějaké prostředky a opatření pro nápravu.
Václav Škarpich pracuje na Katedře fyzické geografie a geoekologie PřF OU jako odborný asistent a od roku 2019 jako vedoucí katedry. Ve své vědecké činnosti se zabývá vlivem člověka na řeky včetně jejich revitalizací. Ve volném čase se věnuje speleologii a cestování.
Ohlédnutí za českým předsednictvím a jeho roli v rozvojové spolupráci
31. prosince skončilo české předsednictví v Radě EU. Desítky diplomatů, politiků, jejich asistentů a stážistů po měsících intenzivních příprav půl roku řídily evropské debaty ve všech oblastech vnitřní i vnější politiky Unie. Jednou z těchto oblastí, zásadní pro vztahy EU s třetími zeměmi, je i rozvojová spolupráce a humanitární pomoc. Jaká je role Česka v rozvojové spolupráci a jak probíhalo naše předsednictví? Jak Česko v čele Unie pomáhalo čelit rostoucím humanitárním potřebám ve světě?
Absolventka a bývalá lektorka Katedry sociální geografie a regionálního rozvoje PřF OU, Eva Tenzin, která nyní působí v Bruselu jako diplomatka a podílela se na předsednictví jako předsedající pracovních skupin Rady pro rozvojovou spolupráci, humanitární pomoc a strategickou infrastrukturu, bude sdílet své zkušenosti nejen z uplynulého půl roku, ale také z práce na Ministerstvu zahraničí ČR.
Ukrajina v podání nestora ostravské geografie
Učitelům zeměpisu v MSK nemusíme představovat člověka, který se dlouhodobě věnuje i dění v postsovětském prostoru. Takže stručně k jeho dvěma přednáškám:
- Konflikt na Ukrajině 1: Ruské a ukrajinské narativy o státnosti a geopolitice – historické, kulturní, politické faktory, které je ovlivňují.
- Konflikt na Ukrajině 2: Možné varianty dalšího vývoje války na Ukrajině a jejich dopady na geopolitické uspořádání v Evropě a ve světě.
Biogeografie nejen v distanční výuce
Není to tak dávno, co se každý učitel musel téměř ze dne na den přeorientovat na úplně nový způsob výuky – na ten distanční. I když už žáci zase chodí zpět do školních lavic jako dřív, byla by velká škoda zahodit nové znalosti a dovednosti každého z učitelů, které tato doba přinesla.
Jak tedy smysluplně využít technologie z distanční výuky ve výuce prezenční? Které konkrétní programy osvědčeně fungují a jak se v nich pracuje? Seznamte se s Gather Town a procvičte Nearpod na učivu věnujícímu se biogeografii.
Lucie Tížková je studentkou učitelství geografie a biologie na Ostravské univerzitě a v rámci diplomové práce se věnuje právě biogeografii, jejími koníčky jsou moderní technologie a gaming.
David Sedlačík je našim absolventem, začínajícím učitelem zeměpisu a dějepisu na ZŠ Výhledy v Ostravě – Hošťálkovicích. Ve volném čase trénuje atletickou přípravku, je nadšencem do nových technologií nejen ve výuce.
Velká revize RVP a geografie
Úpravy závazných kurikulárních dokumentů probíhají ve všech kulturně vyspělých zemích světa. Poměrně nedávno jsme byli svědky Malé revize RVP ZV, nyní jsou v plném proudu práce na tzv. Velké revizi. Primárním cílem Koncepční skupiny je vytvořit strukturu revidovaného RVP a vytvořit texty obecných kapitol RVP ZV, upřesňovat zadání z hlavních směrů RVP. Členem této skupiny je i Miroslav Marada.
Miroslav Marada je geograf na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy, autor učebnic a didaktik, který se orientuje na koncepci geografie jako komplexního environmentálního předmětu syntetizujícího přírodovědné i společenskovědní poznatky.
Geo4Tea: nová interaktivní aplikace pro učitele geografie
Cílem semináře je představit funkce a možnosti využití nové interaktivní aplikace Geo4Tea, která je nástrojem pro zkvalitnění výuky geografie. Aplikace vám umožní pomocí jednoduché kalkulačky zjistit, na co se ve své výuce zaměřujete, a současně vám ukáže i to, co ve výuce geografie upozaďujete. Smyslem aplikace Geo4Tea je, aby výuka geografie byla zábavná pro žáky a současně aby byla v souladu s aktuálními trendy v odborné geografii. S naší aplikací vedeme křížovou výpravu proti nudné výuce geografie. Seminář je vhodný pro všechny učitele geografie, i neaprobované. Pokud chcete patřit do komunity angažovaných učitelů geografie, seminář je připraven právě pro vás. Počítače/tablety (nejlépe), příp. smartphone s sebou!
Petr Knecht působí na katedře geografie PdF MU, kde se věnuje přípravě budoucích učitelů. V minulosti byl řešitelem výzkumných projektů zaměřených na geografické vzdělávání: kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce geografie, vizuálie v geografickém vzdělávání, pojetí výuky geografie. Aktuálně je garantem doktorského studijního programu didaktika geografie a na částečný úvazek vyučuje zeměpis na základní škole.
Michaela Spurná působí na katedře geografie a katedře pedagogiky PdF MU, kde připravuje budoucí učitele. Aktuálně pracuje také na Národním pedagogickém institutu (NPI ČR), kde se věnuje hodnocení žáků, pedagogickým inovacím a klíčovým kompetencím. Aktuálně je řešitelkou projektu GAČR, jehož cílem je mapovat různé podoby přípravy učitelů geografie na univerzitách v Česku.
Zveřejněno / aktualizováno: 18. 01. 2023