Popularizace profese učitele a učitelských studijních programů II
Název projektu: Popularizace profese učitele a učitelských studijních programů II
Typ dotace: Neinvestiční dotace poskytnutá ze státního rozpočtu České republiky na rok 2024; číslo smlouvy MSMT-2341/2024-4
Poskytovatel dotace: MŠMT; Výzva „Na učitelích záleží“
Příjemce dotace: Ostravská univerzita
Financování projektu
Celková výše finančního krytí projektu: 566 837,- Kč
Finanční krytí-poskytnuta dotace: 499 992,- Kč
Výše finančního krytí projektu na PřF: 241 450,- Kč
Finanční krytí-poskytnuta dotace na PřF: 217 305,- Kč
Doba realizace projektu
Zahájení realizace projektu: 1. ledna 2024
Ukončení realizace projektu: 31. prosince 2024
Kontakty
Řešitel projektu: Mgr. Tomáš Koudela, Ph.D.
Řešitel projektu za PřF: Ing. Pavel Smolka, Ph.D.
Popis projektu
Tento projekt iniciuje Pedagogická fakulta Ostravské univerzity ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou Ostravské univerzity s cílem čelit vážným výzvám, kterým české primární a sekundární školství v současnosti čelí: akutní nedostatek učitelů a vysoký průměrný věk pedagogických pracovníků. Zjištění ukazují, že noví absolventi učitelských oborů často ve školství nezůstávají nebo ho opouštějí do pěti let od nástupu do praxe. Naše fakulty se dlouhodobě věnují analýze tohoto fenoménu a prostřednictvím projektu se zaměříme na popularizaci učitelské profese, zvyšování informovanosti o jejích přínosech a posilování její prestiže mezi širokou veřejností i potenciálními učiteli.
Zvláštní pozornost bude věnována genderové nerovnováze v oboru, zejména nedostatku mužů ve vzdělávání, což naše statistiky konzistentně potvrzují. Projekt představí inovativní přístupy k propagaci učitelského povolání s důrazem na oslovování mužské populace a podporu jejich vstupu do tohoto sektoru. Tímto způsobem chceme přispět k vyváženějšímu zastoupení pohlaví v učitelské profesi a zároveň obohatit školní prostředí o rozmanitější pedagogické přístupy. Projekt má ambici stát se klíčovým faktorem v dlouhodobém zlepšování kvality a atraktivity učitelského povolání v MSK, respektive v České republice.
Hlavní cíle projektu
Projekt " Popularizace profese učitele a učitelských studijních programů II " se zaměřuje na následující klíčové tematické oblasti, které spojuje cíl zvýšit atraktivitu učitelství přírodních předmětů pro oblast středních škol:
1. Motivace studentů SŠ a zvýšení jejich zájmu o učitelskou profesi v kontextu poznání této profese a vytvoření konkrétní představy co tato profese zahrnuje a jaké jsou její možnosti. 2. Posílení prestiže učitelského povolání, které navazuje na poznání a představuje další možnosti osobního rozvoje mladého učitele v dlouhodobém horizontu. 3. Propagace studijních programů a cest učitelství v oblasti přírodních věd prostřednictvím informačních kampaní, veletrhů vzdělávání a dalších aktivit. 4. Představení nástroje „Kompetenční rámec pro absolventy učitelství“, který jasně popisuje cíle učitelské profese a techniky k jejich úspěšnému naplnění.Projekt představuje modelový přístup k posilování učitelského povolání v oblasti přírodních věd, který má vysoký potenciál přenositelnosti a použitelnosti v různých vzdělávacích kontextech. Jeho komplexní rámec, zahrnující širokou škálu aktivit od propagace povolání až po fixaci motivace již studujících budoucích učitelů a nově nastupujících začínajících učitelů.
Projekt může sloužit jako příklad dobré praxe v oblasti inovace pedagogického vzdělávání a profesního rozvoje, který lze sdílet prostřednictvím odborných konferencí, publikací a online platforem pro výměnu osvědčených postupů.
Aktivity projektu
Aktivita – Učitelé přírodovědných předmětů – Příběhy, které inspirují
Podstatou aktivity je vytvoření 6 propagačních videí, které představí učitelství matematiky, fyziky, informatiky, chemie, geografie a biologie. Obsahově budou tyto příspěvky založené převážně na našich absolventech do 30 let, kteří se danému oboru věnují. Cílem videa je populární, moderní a pro mladou generaci pochopitelnou formou představit základní rysy profese učitele přírodovědných předmětů.
Aktivita – Stínem učitele – Den za katedrou
Aktivita poskytuje unikátní příležitost pro zájemce o studium učitelství přírodovědných předmětů prožít jeden den ve školní realitě společně s učitelem. Iniciativa je navržena tak, aby umožnila skupině až pěti zájemců stínovat zkušeného pedagoga během jeho běžného vyučovacího dne. Tohoto stínování se zároveň účastní i didaktik pro příslušný obor z PřF OU. Účastníci tak získají hluboký vhled do všedního života učitele, pochopí komplexnost a rozmanitost jeho pracovních povinností, a budou svědky přímého dopadu učitelské práce na rozvoj a vzdělávání žáků.
Aktivita – Kompetenční rámec ve výuce přírodních věd
S měnící se společností je potřeba inovovat přístupy v oblasti efektivní integrace teoretických a praktických aspektů učitelské přípravy do reálné výuky. Workshop "Implementujeme kompetenční rámec při výuce přírodních věd" je navržen tak, aby řešil tuto výzvu skrze propojení aktuálních pedagogických teorií s praktickými aplikacemi v oblasti přírodních věd.
Zveřejněno / aktualizováno: 02. 09. 2024