Okna vědy propojují cesty do světa exkurzí
Projekt Ostravské univerzity s názvem „Okna vědy dokořán“ je kromě realizace popularizačních akcí zacílen také na učitele přírodovědných předmětů, pro které nemusí být samozřejmostí dovednost prezentovat vědu zajímavě i zábavně a přiblížit ji mladé generaci. Díky exkurzím, které probíhají napříč vybranými základními i středními školami, včetně exkurzí na vysoké škole, mají možnost vyzkoušet si v praxi komunikaci, popularizaci a propagaci vědy, protože připravují pro malé návštěvníky (žáky ZŠ a SŠ) atraktivní programy z jednotlivých oblastí přírodovědných předmětů. A učitelům v tom pomáhají jejich žáci, takže i oni se učí popularizovat vědu a přemýšlet nad tím, jak dětem a teenagerům z jiných škol zábavně vědu přiblížit.
Exkurze na základních a středních školách
První exkurzí v rámci projektu byla exkurze na ZŠ Orlová, kde si připravili žáci II. stupně této školy program pro žáky I. stupně ZŠ z Prima školy z Ostravy. V chemické části měla exkurze název Pohádková chemie aneb jak si udobřit draka, kdy si malí návštěvníci například vyzkoušeli jednoduché chemické pokusy, luštění tajného písma, oživovali mrtvou ruku a vyráběli sopku. Pak jim za odměnu drak ukázal, jak umí chrlit barevný plamen. V části fyziky byly pro děti připraveny 4 stanoviště s měřením fyzikálních veličin, kde si děti fyzikální pokusy samy vyzkoušely, ale nejdříve jim hostující žáci 6. až 9. ročníku vše hezky vysvětlili a popsali. Fyzikální veličiny jako délka, čas, hmotnost a teplota zaujaly každého – v sekci Času byly připraveny dokonce dětmi zhotovené modely přesýpacích hodin a slunečních hodin a například v sekci Hodiny si děti vyzkoušely vážení na historických laboratorních rovnoramenných váhách.
V současné době postupně probíhají exkurze na všech základních i středních školách, které se projektu účastní.
Exkurze na vysoké škole
Středoškoláci Wichterlova gymnázia - „pionýři vědy“, jak je trefně označil doc. Jiří Kalina z katedry chemie PřF OU - se vydali na exkurzi na Přírodovědeckou fakultu Ostravské univerzity. Kromě laboratoří katedry chemie jim byla předvedena také Laboratoř biochemických analýz, která vznikla v rámci projektu Institutu environmentálních technologií (IET) a katedry chemie PřF OU. Tři skupiny středoškoláků po cca 10 lidech se během 4 hodin vystřídaly v několika našich laboratořích.
V jedné z laboratoří chemie prováděli studenti kvalitatativní analýzu látek, které používají doma. Srovnávali obsah vitaminu C v džusu, citronové šťávě a v citronu. Zjišťovali také obsah cholesterolu a fytosterolů v tucích a olejích a analyzovali škrob a dextrin v lepidlech.
V laboratoři biochemických analýz se studenti nejdříve seznámili s přístrojem na měření velikosti částic, který "umí" měřit částice od mikrometrů až po dva milimetry, a to jak ve formě suchých prášků, tak v kapalné suspenzi. Dále byla studentům představena málo známá technika - zeta potenciál. Pomocí této veličiny je možné usuzovat na stabilitu suspenzí. Doc. Roman Maršálek studentům vysvětlil využití přístrojů a zdůraznil především fakt, že přístroje neslouží jen pro "velkou" vědu a pro průmysl, ale jsou určeny zejména studentům, kteří se na nich učí a provádějí svůj vlastní výzkum. V této laboratoři předával své zkušenosti ve formě stručného nástinu také doc. Jiří Kalina, který se zabývá separačními technikami spějícími k identifikaci látek na molekulární úrovni. Studentům byla v krátkém teoretickém úvodu představena také problematika kapalinové a hmotnostní spektrometrie. Následoval konkrétní názorný výklad týkající se instalovaného kapalinového chromatografu a možnostmi instrumentálního uspořádání kapalinové chromatografie s různou možností detekce a následnou výhodou tandemového uspořádání – spřažení s hmotnostní detekcí. V krátkém, vymezeném čase, nebylo možné provést on-line „na živo“ detekci analýzu až do konečného stanovení cílové látky. Byla však zestručněna názorná ukázka možností separace a identifikace látek na základě tandemového spřažení kapalinového chromatografu s možností hmotnostní detekce včetně izotopického „otisku“ vybrané látky.
Minimálně 15% těchto středoškoláků projevilo aktivní zájem o probíranou problematiku a svými relevantními dotazy „bombardovali“ přednášejícího doc. Jiřího Kalinu. Ten by byl rád sice za vyšší procento zájmu, ale i tak projevil poděkování za realizaci této exkurze, byl rád za tyto studenty, kteří jsou zvídaví a kteří mají zájem o přírodní vědy a poděkoval zvláště těm, kterým se nechtělo ukončit diskuzi, ale vzhledem k vymezenému času to nešlo jinak. Přesto si doc. Jiří Kalina uchovává víru, že si k nám na katedru chemie PřF OU nadšenci do chemie cestu najdou...
Tyto akce byly realizovány v rámci projektu OPVK „Okna vědy dokořán“ (registrační číslo projektu CZ.1.07/2.3.00/45.0004), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022