Vědečtí pracovníci Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity se učili popularizovat vědu ve Vídni
Tým vědeckých pracovníků z Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity (PřF OU) strávil tři dny poznáváním popularizačních aktivit, které realizuje rakouská síť Science Center Netzwerk Wien. Kromě návštěv vzdělávacích zařízení, interaktivních muzeí a Do it yourself laboratoře, se tým vysokoškolských pedagogů a doktorandů zúčastnil vzdělávacího workshopu amerického popularizátora a zakladatele několika technických muzeí Eda Sobeyho.
„Zástupci Science Center Netwerk Wien (SCNW) se nám dokonale pokusili ukázat, jak různým způsobem a na různých úrovních přistupují k popularizaci,“ komentuje obsah stáže jedna z účastnic, Barbara Baarová, členka katedry sociální geografie a regionálního rozvoje PřF OU. Ihned po příjezdu do Vídně tým ostravských vědců s ředitelkou SCNW Barbarou Streicher absolvoval prohlídku tzv. dětského muzea ve vídeňské Muzejní čtvrti, která je nejen příkladem územního rozvoje založeného na kultuře, ale také místem podpory vědy, podnikání a komunitního rozvoje. Dětské muzeum je z velké části financováno městem Vídní a v současnosti nabízí interaktivní výstavu pro děti do 14 let, která se týká všech existujících forem tisku. Děti si veškeré tiskařské technologie mohou za dozoru, tzv. edutainerů, samy vyzkoušet. I nás bavilo např. třením rukou a vzniknuvší energií tisknout otisky vlastních rukou na speciální zeď.
Další den skupina vědců navštívila Vyšší pedagogickou školu (propojenou se všemi stupni vzdělávání), kde se seznámila s alternativní výukou přírodovědných oborů na nižším stupni základní školy, prohlédla si Dům matematiky a vědeckou laboratoř. Takzvaná vědecká laboratoř slouží pro samostatnou činnost dětí v oblasti přírodních věd a zároveň jako experimentální prostor pro alternativní způsoby výuky. Dům matematiky si můžete představit jako interaktivní muzeum, kde je představován vývoj matematiky od dob Pythagora až po nejznámější (nejen rakouské) matematiky a jejich výpočty. Součástí Domu matematiky je i velká místnost plná hlavolamů a matematických her. Sotva jsme rozlousknuli první z hlavolamů, už jsme se museli přesouvat do Technického muzea, kde nás čekala vedoucí oddělení transferu know-how paní Beatrix Hain. Technické muzeum spolupracuje právě s Vyšší pedagogickou školou a zároveň Vídeňskou univerzitou při přípravě expozic, workshopů a vzdělávacích materiálů pro muzeum. Interdisciplinární týmy vědců dávají dohromady edukativní a popularizační programy tak, aby byly na míru vytvořeny pro děti a návštěvníky všech věkových kategorií v řadě světových jazyků. Na financování Technického muzea se podílí řada institucí, soukromých firem i veřejná správa. „Tato spolupráce mezi školami, muzei a veřejným sektorem je obdivuhodná,“ dodává Kateřina Trčková z katedry chemie PřF OU.
Na oběd jsme si dali povinný Wiener Schnitzel a nastoupili na workshop amerického specialisty na popularizaci vědy Eda Sobeyho. Přiznám se, že jsem čekala popularizační show s ohněm a různými efektními pokusy, nic takového se ale nekonalo. Přišli jsme do místnosti, kde byla spousta stolů, pájek, různých papírů, koleček, balónků, baterek, lepidel, nůžek a dalších propriet. Okamžitě jsme dostali za úkol sestavit autíčko, které nejdále dojede, pokud jej pustíme z připravené rampy před učebnou. Snažili jsme se, co jsme mohli, ovšem nejdále dojelo autíčko našeho kolegy Rostislava Fojtíka z katedry informatiky a počítačů PřF OU. Jeho koncept automobilu se snažili okopírovat všichni účastníci workshopu. Dalším úkolem bylo rozpohybovat autíčko pomocí balónků, později pomocí baterek a nakonec účastníci workshopu vyráběli vznášedla. Během stavby a inovování autíček, jsme se naučili sami od sebe porozumět fyzikálním zákonům, pohybům těles, zákonu zachování energie a jiným zákonitostem. Ed Sobey nám takto představil vlastní „kreativní“ způsob výuky technických předmětů.
Když už jsme byli v Technickém muzeu, nemohli jsme si nechat ujít jeho prohlídku. Největší nadšenci ještě ve večerních hodinách vyrazili do tzv. Šťastné laboratoře – Happy Lab, což je dílna, kde si za poplatek 60 euro na měsíc může kdokoliv přijít vysoustružit potřebnou součástku, vytisknout model na 3D tiskárně, či si postavit loď. Jde o koncept Do it yourself, tedy Udělej si sám. Podobné dílny by měly brzy vzniknout i v Ostravě.
Poslední den náš čekal neméně bohatý program – ráno to byla interaktivní výstava Wirkungswechsel (vše souvisí se vším) s řadou zajímavých exponátů, následovala diskuse se Suzanne Kapelari, profesorkou biologie Vídeňské univerzity a zakladatelkou tzv. Zelené školy. Profesorka Suzanne Kapelari zároveň realizuje projekt vedoucí k zajištění dostatku potravin pro všechny obyvatele Evropské unie. Odpoledne následovala prohlídka komunitního pop-up science centra v lokalitě charakteristické vysokým podílem osob s různým etnickým původem.
Stáž vědeckých pracovníků Ostravské univerzity v Ostravě ve Vídni byla realizována díky projektu Okna vědy dokořán (registrační číslo projektu CZ.1.07/2.3.00/45.0004), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Další tým se chystá do Vídně na jaře roku 2015.
Mgr. Blanka Marková, doktorandka katedry sociální geografie a regionálního rozvoje
Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022