Nadaní středoškoláci u nás mají zelenou!
Naše Centrum pro výzkum vzdělávání v přírodovědných oborech a talentmanagement (CVVPT) završilo projekt Budoucím vědcem ve světě nových technologií a přírodních věd. I díky podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy se lektoři (nejen) z Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity individuálně věnovali nadaným středoškolákům a pomáhali jim rozvíjet jejich vědomosti a schopnosti.
S koncem roku 2022 nám na Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity (PřF OU) dobíhá část projektů. Jedním z nich je i projekt Budoucím vědcem ve světě nových technologií a přírodních věd, který podpořilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.Ten nadaným středoškolákům nabídl hned šest vědeckých přírodovědných a technologických modulů, v jejichž rámci mohli řešit rozličná témata z oblastí fyziky, IT, astronomie, astrofyziky, geografie a biologie. Navíc měli nadaní k dispozici také mentory z naší PřF OU.
„Celý ten projekt mi dal strašně moc. Ať už zkušenosti, možnost poznat nové lidi a také mi pomohl si ujasnit, co chci v budoucnu dělat. Teď vím, že chci studovat systematickou biologii, protože hezky kombinuje jak práci v laboratoři, tak v terénu. Bylo fascinující to vše sledovat zblízka a být aktivní součástí týmu,“ říká maturantka z Gymnázia Ostrava-Hrabůvka Hana Schindlerová, která by ráda ve vysokoškolském studiu pokračovala právě na naší PřF OU.
Zajímavá zkušenost to ale byla i pro naše lektory, kteří si museli zvykat na práci s vnitřně rozčleněnými skupinami.
„Byla to výzva, protože jsem měl v modulu různé věkové kategorie a musel jsem vše přizpůsobit jejich potřebám a vyhovět jak pokročilým, tak naprostým začátečníkům. Doufám, že se mi to povedlo zohlednit při přípravě prezentací i manuálů a že jsem středoškolákům dokázal vše srozumitelně předat. Každopádně to byla hodně zajímavá zkušenost a určitě bych do toho šel znovu,“ popisuje lektor Michal Novák, který studuje Softwarové systémy na katedře informatiky a počítačů PřF OU.
I přestože projekt vyvrcholil závěrečnou konferencí, budoucnost je podle vedoucí CVVPT docentky Jany Škrabánkové otevřená.
„Po závěrečné konferenci jsem se jenom utvrdila v tom, že ten projekt měl smysl, a i vzhledem k příznivé zpětné vazbě od nadaných středoškoláků bychom na něj určitě chtěli navázat. Nadaní si totiž díky podobným projektům snáze uvědomují, že nejsou sami a že mají prostor pro to se více rozvíjet, než je tomu na středních školách. Někteří se navíc už teď netají, že by rádi studovali v budoucnu právě u nás,“ uzavírá.
Zveřejněno / aktualizováno: 21. 12. 2022