Didaktici ostravské Přírodovědecké fakulty hledají modernější přístupy k výuce chemie. Zaujali až v USA

Didaktici naší Katedry chemie, Kateřina Trčková a Roman Maršálek, zaujali svými moderními přístupy k výuce chemie ve Spojených státech amerických. Hned tři jejich výstupy se v posledních dvou letech dostaly na stránky impaktovaného časopisu Journal of Chemical Education (JCE).

Vyučující přírodních věd si dlouhodobě pokládají otázku, jak zaujmout nastupující generace studujících na základních a středních školách. S nástupem umělé inteligence a moderních technologií se před vyučujícími otevírají nové možnosti. Potenciál těchto nástrojů pro výuku chemie v posledních letech zkoušejí popsat i didaktici Katedry chemie Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity (KCH PřF OU).

Jsme přesvědčení, že to nejcennější, co může tvůrčí činnost v oblasti vzdělávání, a zvláště didaktiky přinést, jsou praktické rady, metody, formy, tipy atd. Takové výsledky a výstupy, které mohou vyučující ve svých třídách opravdu použít, a nikoliv teoretický výzkum, který praktikující učitele nezajímá. Síla didaktického týmu na katedře chemie je v osobní praktické zkušenosti s výukou na všech typech škol,“ říká za didaktický tým KCH PřF OU docent Roman Maršálek.

Testování nových metod vždy předcházejí rešerše, které v kombinaci se zkušenostmi didaktického týmu přinášejí nápady, jak chemii učit moderně a zajímavě.

Snažíme se reagovat na podněty dnešní doby, ale také nezapomínat, že chemie je přírodní věda a jako taková vyžaduje schopnost pozorování, měření a experimentování. Moderní technologie využíváme zejména k podpoře nástrojů vědeckého zkoumání okolního světa,“ dodává za didaktický tým KCH PřF OU doktorka Kateřina Trčková.

V posledních dvou letech zkusili ostravští didaktici chemie štěstí u editorů a recenzentů impaktovaného časopisu Journal of Chemical Education hned několikrát.

V posledních dvou letech bylo v Journal of Chemical Education publikováno osm článků od autorů z České republiky. Tři články mají, kromě naší Katedry chemie, také autoři z Ústavu organické chemie a biochemie České akademie věd. V dalších letech se pokusíme tento nejprestižnější Ústav ‚porazit‘. Ne, o to samozřejmě nejde, ale jsme rádi, že jsme v dobré společnosti,“ žertuje docent Maršálek.

V prvním článku ostravští didaktici chemie popsali možnosti využití pracovních listů, pojmových map a jednoduchých pokusů při tematické výuce zaměřené na lipidy a bílkoviny (Lipids and Proteins: Worksheets, Concept Maps and Safe Experiments), ve druhém se zaměřili na představení konceptu online únikové hry na pozadí záchrany planety (Saving the Earth: Mini online Escape Game), a konečně v posledním třetím článku využili ChatGPT k sestavení laboratorních úloh s detektivní zápletkou (Why do Fishes Die? Lab Assignment Created using ChatGPT). Kromě popisných pasáží v článcích čtenáři najdou i praktické ukázky, jak jednotlivé metody prakticky uchopit.

Na naše články máme první citace, ohlasy i žádosti o zaslání našich článků. Co je ale možná ještě cennější je, že některé výsledky už byly použity na základních a středních školách při výuce chemie. Většina našich článků je totiž do jisté míry propojena s naší projektovou činností. A jsme moc rádi, že i v této oblasti se nám mimořádně daří,“ doplňuje doktorka Trčková.

Z poslední doby můžeme připomenout například projekt Adaptace výzkumně laděné koncepce přírodovědného a technického vzdělávání pro distanční a on-line vyučování / zkoumání v éteru (více o projektu). Katedra chemie PřF OU navíc získala další projekty, které jsou příslibem dalších inovací ve vzdělávání.

Jsme rádi, že se nám podařilo pro naši práci nadchnout také některé kolegy z jiných kateder naší fakulty – například z Katedry matematiky nebo z Katedry informatiky a počítačů. Pochlubit se můžeme také spoluprací s didaktiky chemie z Univerzity Karlovy, čehož si velmi ceníme,“ uzavírá docent Roman Maršálek.


Zveřejněno / aktualizováno: 10. 09. 2024