Spolupráce PřF OU se ZŠ Chrjukinova Ostrava
Začalo to informací v tisku o tom, že ZŠ Chrjukinova vybudovala nové přírodovědné laboratoře... Tak jsme oslovili paní ředitelku této základní školy, Mgr. Janu Mikoškovou, s nabídkou spolupráce s naší Přírodovědeckou fakultou OU v podobě přednášek, které by se měly týkat nových trendů v přírodovědném vzdělávání na ZŠ. A vzešla z toho spolupráce v oblasti přírodovědných pokusů – dvojdílný blok skládající se z odborné přednášky a praktického cvičení v laboratořích Katedry chemie PřF OU, který paní ředitelka Mikošková nabídla i ostatním učitelům přírodovědných předmětů v sousedních školách.
V polovině února proběhla odborná přednáška, kterou realizovala doc. RNDr. Marie Solárová, Ph.D. z Katedry chemie PřF OU v nově vybudovaných přírodovědných prostorách ZŠ Chrjukinova. Sešlo se tu 20 učitelů, převážně učitelů chemie, ale také biologie a fyziky. Přednáška se zabývala dlouhodobými přírodovědnými pokusy, které lze realizovat v domácích podmínkách. Tak se učitelé dozvěděli např. jak urychlit dozrávání rajčat, jaký vliv má benzín na klíčivost semen, jak ovlivňují syntetická hnojiva rozklad papíru nebo jak vytvořit barevný krystal z kuchyňské soli. Přednáška se setkala s velkým zájem, takže nebyl problém uskutečnit druhou domluvenou část naší spolupráce – návštěvu učitelů na Katedře chemie PřF OU. Ta proběhla koncem února. Laboratoř navštívilo 14 učitelů (pouze v aprobaci s chemií, fyzikové navázali kontakty na Katedře fyziky PřF OU, kde by se měla podobná akce uskutečnit i pro ně). Seznámili se s technikou krátkodobých chemických pokusů, z nichž některé je rovněž možno provádět i v domácích podmínkách. Součástí bloku byla také praktická realizace pokusů. Učitelé se velmi aktivně zapojili do laboratorních prací a během 4 vyučovacích hodin si vyzkoušeli asi 15 chemických pokusů, k nimž patřily jak pokusy „domácí“ (např. příprava oxidu uhličitého a jeho identifikace pomocí bublifuku), tak „školní“ (antifontána). Učitelé zároveň získali brožurku s návody na chemické pokusy, které je možno provádět ve školních podmínkách základních škol.
Domníváme se, že akce byla zdařilá a pro učitele přínosná. Věříme, že spolupráce tohoto typu bude pokračovat i nadále – v plánu je vedení zájmových kroužků našimi studenty, doučování zaostávajících žáků a besedy s učiteli z praxe.
Zveřejněno / aktualizováno: 19. 09. 2016