Celoživotní vzdělávání
Další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP)
Exkurze do zoo pro pedagogy
Cílem teoretické části je poskytnout ucelený pohled na význam a především ochranářskou roli dnešních moderních zoo, kterou si mnohdy běžní návštěvníci ani neuvědomují. Součástí kurzu je představení nadnárodní asociace EAZA (Evropská asociace zoologických zahrad a akvárií), která svými regulemi zajišťuje vysoký chovatelský standart evropských chovů. Studující by měli dále být obeznámeni s funkcí a přínosem záchovných programů a dalších nástrojů, které napomáhají korigovat populace druhů v lidské péči pro zachování jejich zdraví a životaschopnosti.
Cílem exkurzní části kurzu je prohlídka zoo, kterou doplní postřehy a příklady z praxe ošetřovatelů 2, kurátorů a koordinátorů.
Předmět bude kromě výkladu doplněn také o diskuzi, která napomůže rozvinout a lépe vstřebat přijaté informace především v teoretické části, čímž bude zajištěno správné pochopení problematiky a případné šíření osvěty dalším generacím. Absolventům kurzu bude mimo to poskytnut sborník shrnující teoretickou část kurzu, který může dále sloužit jako metodická podpora při vlastní výuce.
Cílem teoretické části je poskytnout ucelený pohled na význam a především ochranářskou roli dnešních moderních zoo, kterou si mnohdy běžní návštěvníci ani neuvědomují. Součástí kurzu je představení nadnárodní asociace EAZA (Evropská asociace zoologických zahrad a akvárií), která svými regulemi zajišťuje vysoký chovatelský standart evropských chovů. Studující by měli dále být obeznámeni s funkcí a přínosem záchovných programů a dalších nástrojů, které napomáhají korigovat populace druhů v lidské péči pro zachování jejich zdraví a životaschopnosti.
Cílem exkurzní části kurzu je prohlídka zoo, kterou doplní postřehy a příklady z praxe ošetřovatelů 2, kurátorů a koordinátorů.
Předmět bude kromě výkladu doplněn také o diskuzi, která napomůže rozvinout a lépe vstřebat přijaté informace především v teoretické části, čímž bude zajištěno správné pochopení problematiky a případné šíření osvěty dalším generacím. Absolventům kurzu bude mimo to poskytnut sborník shrnující teoretickou část kurzu, který může dále sloužit jako metodická podpora při vlastní výuce.
Stručné seznámení s metodami molekulární biologie, aneb co znamená PCR, antigen a mRNA
Cílem teoretické části kurzu je poskytnout účastníkům stručný přehled poznatků molekulární biologie, týkajících se toku genetické informace s důrazem na průběh virových infekcí, zejm. infekce viru SARS-CoV-2 a důležitých metod používaných v molekulární biologii. Důraz bude kladen zejména na metody PCR a antigenního testování, které byly masivně používány při pandemii COVID-19 a funkci mRNA vakcín.
Praktická část bude zaměřená na osvojení správných laboratorních návyků a ověření získaných teoretických dovedností. Účastníci si vyzkouší provedení a analýzu metody PCR, která byla základní metodou pro detekci viru SARS-CoV-2.
Na konci kurzu bude vyžadováno vypracování pracovních listů a proběhne společná diskuze, která by měla účastníkům poskytnout vysvětlení faktů a mýtů, které se objevily v průběhu epidemie COVID-19.
Očekává se, že účastníci kurzu budou po jeho absolvování schopni podat studentům ZŠ a SŠ odpovědi na otázky, které se vyrojily v průběhu pandemie onemocnění COVID-19 a vysvětlit základní pojmy nutné pro porozumění metod používaných při testování virových onemocnění a používaných metod vakcinace proti virovým onemocněním.
Cílem teoretické části kurzu je poskytnout účastníkům stručný přehled poznatků molekulární biologie, týkajících se toku genetické informace s důrazem na průběh virových infekcí, zejm. infekce viru SARS-CoV-2 a důležitých metod používaných v molekulární biologii. Důraz bude kladen zejména na metody PCR a antigenního testování, které byly masivně používány při pandemii COVID-19 a funkci mRNA vakcín.
Praktická část bude zaměřená na osvojení správných laboratorních návyků a ověření získaných teoretických dovedností. Účastníci si vyzkouší provedení a analýzu metody PCR, která byla základní metodou pro detekci viru SARS-CoV-2.
Na konci kurzu bude vyžadováno vypracování pracovních listů a proběhne společná diskuze, která by měla účastníkům poskytnout vysvětlení faktů a mýtů, které se objevily v průběhu epidemie COVID-19.
Očekává se, že účastníci kurzu budou po jeho absolvování schopni podat studentům ZŠ a SŠ odpovědi na otázky, které se vyrojily v průběhu pandemie onemocnění COVID-19 a vysvětlit základní pojmy nutné pro porozumění metod používaných při testování virových onemocnění a používaných metod vakcinace proti virovým onemocněním.
Životní cykly z pohledu evoluce aneb mýty a fakta o buněčném dělení
Cílem teoretické části je poskytnout studujícím ucelený pohled na téma buněčného dělení, rozmnožování a variabilitu životních cyklů napříč celým světem eukaryotních organismů se zvláštním důrazem na fakt, že životní cyklus, jak jej známe u živočichů, je pouze jednou z možných variant, což je v současných středoškolských učebnicích a v testech připravujících studenty na přijímací řízení na VŠ zcela opomíjeno. S pomocí tohoto kurzu by se tak měli učitelé biologie v této složité problematice zorientovat.
Záměrem praktické části kurzu je, aby si studující osvojili základy dobré mikroskopické praxe při přípravě a pozorování vlastního preparátu a zlepšili si tak kompetence v laboratorní praxi na úrovni základních a středních škol.
Vypracování pracovních listů na závěr a společná diskuze má účastníkům kurzu poskytnout metodickou podporu pro ověřování míry pochopení daného tématu jejich žáky a studenty a jejich schopnost dané poznatky aplikovat v širším kontextu.
Cílem teoretické části je poskytnout studujícím ucelený pohled na téma buněčného dělení, rozmnožování a variabilitu životních cyklů napříč celým světem eukaryotních organismů se zvláštním důrazem na fakt, že životní cyklus, jak jej známe u živočichů, je pouze jednou z možných variant, což je v současných středoškolských učebnicích a v testech připravujících studenty na přijímací řízení na VŠ zcela opomíjeno. S pomocí tohoto kurzu by se tak měli učitelé biologie v této složité problematice zorientovat.
Záměrem praktické části kurzu je, aby si studující osvojili základy dobré mikroskopické praxe při přípravě a pozorování vlastního preparátu a zlepšili si tak kompetence v laboratorní praxi na úrovni základních a středních škol.
Vypracování pracovních listů na závěr a společná diskuze má účastníkům kurzu poskytnout metodickou podporu pro ověřování míry pochopení daného tématu jejich žáky a studenty a jejich schopnost dané poznatky aplikovat v širším kontextu.