Celoživotní vzdělávání
Koordinace v oblasti ICT - studium k výkonu specializovaných činností
Fakulta
Přírodovědecká fakulta
Typ kurzu
celoživotní
Forma studia
kombinované
Délka studia
2 semestry
Číslo akreditace
MSMT-8881/2023-3-256
Garant kurzu
Kontaktní osoba
Přihláška od-do
12. 03. 2025 – 31. 08. 2025
Pro koho je kurz určen
Studium je určeno kvalifikovaným pedagogickým pracovníkům, kteří chtějí vykonávat specializovanou činnost koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií podle §9 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb., a kteří zároveň disponují odpovídajícími digitálními kompetencemi na úrovni alespoň B1 dle rámce DigCompEdu.
Cena
Celková cena studia je 18 000 Kč.
Kurz v kostce
Studium je určeno pedagogům, kteří chtějí ve škole sehrávat klíčovou roli v oblasti digitální transformace. Připravuje je na pozici ICT koordinátora - odborníka, jenž propojuje pedagogickou vizi s technologickým rozvojem školy. Absolventi studia získají znalosti a dovednosti nezbytné k tomu, aby mohli kvalifikovaně vést procesy plánování, implementace a evaluace digitálních technologií napříč vzdělávacím prostředím školy.
Zásadním cílem je rozvoj odborných kompetencí v oblasti strategického řízení ICT. Účastníci se naučí tvořit školní ICT strategii v souladu s potřebami školy a pedagogického sboru.
Studium se rovněž zaměřuje na oblasti vedení lidí, mentoringu a andragogiky. Absolventi rozvíjejí kompetence potřebné pro vedení kolegů - ať už při individuální podpoře formou mentoringu a koučinku, nebo při kolektivní práci na proměně školní kultury v oblasti ICT. Učí se efektivně komunikovat, řešit konflikty, motivovat, plánovat profesní rozvoj pedagogů a vést je k digitální gramotnosti a sebereflexi.
Silnou složkou studia je také oblast projektového řízení a řízení procesů ve škole - účastníci se naučí připravovat a realizovat školní projekty zaměřené na ICT a zajišťovat udržitelný rozvoj technické infrastruktury školy. Důraz je kladen na propojování ICT s cíli ŠVP, bezpečnost a ergonomii výukového prostředí a efektivní využívání informačních systémů školy.
Pozornost je věnována i technickým a technologickým aspektům ICT - absolventi se orientují v kyberbezpečnosti, správě počítačových sítí, webových technologiích, licencování, cloudových službách a nástrojích pro distanční vzdělávání. Dokážou kvalifikovaně komunikovat s dodavateli technologií a správci ICT, čímž zajišťují kvalitní provoz digitálního prostředí školy.
Unikátní součástí studia je přímé propojení s praxí prostřednictvím exkurzí a stáží, které účastníkům umožní inspirovat se u zkušených koordinátorů a ověřit si teoretické poznatky v reálných podmínkách škol. Vzdělávání je navrženo jako síťově orientované - cílem je budování profesních komunit, které si vzájemně poskytují metodickou i technickou podporu.
Zásadním cílem je rozvoj odborných kompetencí v oblasti strategického řízení ICT. Účastníci se naučí tvořit školní ICT strategii v souladu s potřebami školy a pedagogického sboru.
Studium se rovněž zaměřuje na oblasti vedení lidí, mentoringu a andragogiky. Absolventi rozvíjejí kompetence potřebné pro vedení kolegů - ať už při individuální podpoře formou mentoringu a koučinku, nebo při kolektivní práci na proměně školní kultury v oblasti ICT. Učí se efektivně komunikovat, řešit konflikty, motivovat, plánovat profesní rozvoj pedagogů a vést je k digitální gramotnosti a sebereflexi.
Silnou složkou studia je také oblast projektového řízení a řízení procesů ve škole - účastníci se naučí připravovat a realizovat školní projekty zaměřené na ICT a zajišťovat udržitelný rozvoj technické infrastruktury školy. Důraz je kladen na propojování ICT s cíli ŠVP, bezpečnost a ergonomii výukového prostředí a efektivní využívání informačních systémů školy.
Pozornost je věnována i technickým a technologickým aspektům ICT - absolventi se orientují v kyberbezpečnosti, správě počítačových sítí, webových technologiích, licencování, cloudových službách a nástrojích pro distanční vzdělávání. Dokážou kvalifikovaně komunikovat s dodavateli technologií a správci ICT, čímž zajišťují kvalitní provoz digitálního prostředí školy.
Unikátní součástí studia je přímé propojení s praxí prostřednictvím exkurzí a stáží, které účastníkům umožní inspirovat se u zkušených koordinátorů a ověřit si teoretické poznatky v reálných podmínkách škol. Vzdělávání je navrženo jako síťově orientované - cílem je budování profesních komunit, které si vzájemně poskytují metodickou i technickou podporu.
Podmínky přijetí
- podání e-přihlášky ke studiu (e-přihlášky se otevírají v průběhu března)
- zaplacení studia/1. ročníku
- odeslání vytištěné přihlášky spolu s úředně ověřenými dokumenty:
- diplom vysokoškolského vzdělání získané studiem v akreditovaném studijním programu pedagogického směru nebo nepedagogického směru doplněného o studium pedagogiky (pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ - studium podle §1 odst. 1 a) vyhlášky 317/2005 Sb.)
Adresa pro zaslání:
Centrum CŽV, PřF OU
Gabriela Peroutková
Chittussiho 10
71000 Ostrava
Co se naučíte
Absolvent studia je pro působení ve škole vybaven následujícími kompetencemi:
- K1: kompetence pro vedení lidí k zavádění digitálních technologií do života celé školy a k jejich
efektivnímu používání pro výuku a učení žáků;
- K2: kompetence mentorské, koučovací a lektorské - andragogické techniky;
- K3: kompetence koordinační a manažerské - řízení procesů a projektů;
- K4: kompetence k digitálním technologiím (technické a technologické).
- K1: kompetence pro vedení lidí k zavádění digitálních technologií do života celé školy a k jejich
efektivnímu používání pro výuku a učení žáků;
- K2: kompetence mentorské, koučovací a lektorské - andragogické techniky;
- K3: kompetence koordinační a manažerské - řízení procesů a projektů;
- K4: kompetence k digitálním technologiím (technické a technologické).
Jaké předměty budete studovat?
Organizace výuky
- studium je dvousemestrální (1 akademický rok)
- plánované místo konání: Ostravská univerzita, Přírodovědecká fakulta, učebny Katedry informatiky a počítačů
- výuka probíhá ve vybrané pátky v semestru od 12:30
- plánované místo konání: Ostravská univerzita, Přírodovědecká fakulta, učebny Katedry informatiky a počítačů
- výuka probíhá ve vybrané pátky v semestru od 12:30
Způsob ukončení
Závěrečná ústní zkouška před komisí a obhajoba závěrečné písemné práce.
Doklad o absolvování
Osvědčení
Další informace
- Stanovisko proděkana pro studium a celoživotní vzdělávání Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity k rozšiřujícímu a specializačnímu studiu (platné od akademického roku 2025/2026)
V souvislosti s organizací rozšiřujících a specializačních studií realizovaných Přírodovědeckou fakultou Ostravské univerzity vydávám pro uchazeče následující upřesňující stanovisko:
- Všechna Rozšiřující a specializační studia jsou realizována v souladu s platnou akreditací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, přičemž od akademického roku 2025/2026 se studium řídí podmínkami akreditací odpovídajících aktuálním legislativním požadavkům.
- Studium je koncipováno kombinací prezenční výuky, e-learningové distanční synchronní formy (online, využitím MS Teams) a e-learningové distanční asynchronní formy (online, využitím LMS Moodle).
- Účast na výuce a dalších studijních aktivitách je povinnou součástí studia. V souladu s požadavky akreditačních podmínek je stanovena minimální docházka na 75 % v každé formě výuky a u každého předmětu a docházka bude evidována.
- V případě nesplnění povinné účasti na některé z výše uvedených forem nemůže student úspěšně předmět ukončit. Předmět si dle Studijního a zkušebního řádu OU lze zapsat znovu. Opětovné nesplnění předmětu znamená ukončení studia.
- V případě ukončení studia z jakéhokoliv důvodu, je poplatek za studium nevratný.
- Uchazeči, kteří již dříve absolvovali obsahově příbuzné nebo shodné předměty (např. v rámci jiného studia na vysoké škole v České republice, Slovenské republice nebo v jiné zemi Evropské unie), se i přesto zapisují ke studiu v celé jeho standardní délce a hradí poplatky za celé studium.
- Po zahájení studia může student podat žádost o uznání dříve absolvovaných předmětů dle pravidel definovaných ve Studijním a zkušebním řádu OU, tímto dokumentem se také řídí procedurální postup při podávání žádosti.
- Každá žádost o uznání je posuzována individuálně a rozhodnutí je činěno na základě odborného stanoviska garanta příslušného předmětu.
- V případě, že studium obsahuje exkurze, stáže nebo praxe, je požadována na těchto aktivitách 100% účast.
Toto stanovisko je závazné pro všechny uchazeče o Rozšiřující studium na Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity od akademického roku 2025/2026.
Ing. Pavel Smolka, Ph.D.
Proděkan pro studium a celoživotní vzdělávání
Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity