Studentka z Portugalska završila stáž na CVVPT
Centrum pro výzkum vzdělávání v přírodovědných oborech a talentmanagement (CVVPT) hostilo stážistku z portugalského Polytechnic Institute of Porto. Jéssica Mota Pereira dostala možnost nahlédnout na práci s talentovanými studenty, zapojit se do aktivit centra a absolvovat workshopy i konferenci partnerské Mensy Česko.
V rámci své stáže se studentka z Portugalska, pocházející z Brazílie, aktivně účastnila výuky, vedla řadu rozhovorů s nadanými jedinci, s jejich mentory, rodiči i psychology. Kromě toho absolvovala také intenzivní workshopy a konferenci v Mense Česko, který je partnerem CVVPT.
„Spolupráce, kterou jsme s Jéssicou navzájem navázaly a věřím, že v ní budeme pokračovat, přerostla v osobní přátelství. Jde o potvrzení, že nadání nemá hranice. Je to dar, který je potřeba rozvíjet,“ říká vedoucí CVVPT doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Jéssica je v pořadí druhou studující s brazilskými kořeny, která se zapojila do aktivit CVVPT. V roce 2019 byl na Katedře fyziky na výměnném studijním pobytu brazilský biofyzik Thales da Silva Domingos, který absolvoval předmět „Teaching Students Gifted in Science and Mathematics“ navázaný na CVVPT a vyučovaný docentkou Škrabánkovou.
„Zkušenosti ze stáže byly bohaté a mnohostranné a významně přispěly k mému osobnímu i profesnímu růstu. Interakce s tak různorodou skupinou lidí, od mladých nadaných jedinců po zavedené profesionály, mi poskytla širší pochopení výzev a příležitostí v oblasti nadání. Vstřícné a flexibilní prostředí centra a katedry fyziky učinilo mou vzdělávací zkušenost příjemnou. Nejdůležitější informací, kterou si odnáším, je pochopení, že nadání je mnohostranné a přesahuje akademické schopnosti. Zahrnuje uměleckou citlivost, sociální potřeby a důležitost personalizované podpory a inkluzivního prostředí. Rozpoznání a péče o tyto rozmanité aspekty jsou klíčové pro holistický rozvoj nadaných jedinců,“ popisuje Jéssica Mota Pereira.
Podobná výměna zkušeností navíc může přerůst v mnohem hlubší spolupráci. Na základě studijního pobytu Thalese da Silva Domingose tak byla v minulosti docentka Škrabánková přizvána k autorským příspěvkům hned ve dvou publikacích.
„Tyto kontakty jsou velkou příležitostí k dalšímu rozvoji a prohloubení česko-brazilské spolupráce na poli problematiky nadaných. Je stále více vidět, že podpora nadaných je celosvětově nejen vědecky přínosná, ale také společensky nezbytná“, uzavírá vedoucí CVVPT doc. Škrabánková.
Dvojice příspěvků v publikacích:
Škrabánková, J. Covert Bullying in Education of Gifted Children at School. In: Fernanda Hellen Ribeiro Piske & Kristina Henry Collins. F.H.R. Piske & K.H. Collins, Identifying, Preventing, and Combating Bullying in Gifted Educationin. 1. vyd. United States: Age Publishing, 2022. s. 21-35. ISBN 978-1-64802-859-5.
Škrabánková, J. a Blumenstein, T. Teaching Strategies for Gifted Students - Challenge for the Future. Brazílie: Hogrefe publisher, Brazil, 2023. (recenzováno, v procesu vydání)
Zveřejněno / aktualizováno: 03. 12. 2024