Výprava Ostravské univerzity řešila ve Švédsku otázky kybernetické bezpečnosti
Studující a vyučující Katedry informatiky a počítačů Ostravské univerzity se nedávno stali součástí mezinárodního programu Blended Intensive Programme (BIP) na švédské Örebro University. Ten propojil odborníky i studující z různých evropských univerzit v oblasti hledání inovativních řešení aktuálních problémů kybernetické bezpečnosti.
Blended Intensive Programme (BIP) je součástí iniciativy Neolaia a programu Erasmus+ a jeho cílem je rozšířit znalosti studujících v daném oboru a také rozvíjet jejich schopnost obstát v mezinárodním prostředí. Probíhá online i prezenčně a nabízí odborné přednášky, praktické workshopy, panelové diskuze i propojení týmů, které pracují na společných projektech. Díky partnerství se švédskou Örebro University se do programu aktivně zapojili akademici a studující Katedry informatiky a počítačů Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity (KIP PřF OU).
Mezi přednášejícími nechyběl doktor Pavel Smolka, který s účastníky sdílel své znalosti v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rámci prezentace "Cybersecurity in the Digital Age: Bridging Technology and Human Skills" upozornil na to, že kybernetická bezpečnost dnes není jen otázkou technologií, ale vyžaduje také porozumění lidským faktorům.
„Ochrana dat nestojí jen na šifrovacích algoritmech a firewallových řešeních, ale také na vzdělanosti uživatelů, prevenci rizik a schopnosti organizací reagovat na neustále se vyvíjející kybernetické hrozby,“ prohlásil doktor Smolka z KIP PřF OU.
Coby mentor se do workshopů a týmových projektů programu zapojil také další zástupce katedry. Doktor Martin Žáček poskytoval zájemcům odborné konzultace při analýze informační bezpečnosti. Společně s doktorem Smolkou pak studujícím pomáhali s praktickou aplikací teoretických znalostí a usměrňovali je při hledání efektivních řešení. I v návaznosti na hlavní cíl BIP pak vznikly společné týmy studujících z různých koutů Evropy, kteří společně řešili konkrétní úkoly, a tím si prohlubovali klíčové soft skills pro spolupráci v mezinárodním prostředí.
„Tato aktivita měla studujícím pomoci naučit se efektivně spolupracovat v mezinárodním prostředí, přizpůsobit se různým způsobům myšlení a nacházet kompromisy mezi různými přístupy. Každý tým na závěr prezentoval své výsledky odborné komisi, což byla pro všechny znamenalo skvělou zkušenost. Celý program byl výtečnou ukázkou toho, jak důležité je propojení teorie s praxí,“ doplňuje doktor Žáček z KIP PřF OU.
Součástí programu byla také panelová diskuse Human Aspect of Information Security in Europe: Challenges and Opportunities, v jejímž rámci odborníci sdíleli své pohledy na možnosti posílení bezpečnosti v digitálním prostředí. Přítomní tak mohli vstřebávat různé pohledy na vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti, dozvědět se o nových metodách ochrany osobních údajů i o výzvách, které přináší dynamicky se proměňující digitální prostředí. Pro studující z KIP PřF OU Kateřinu Šůstalovou, Kláru Kuřítkovou, Šimona Kunze, Kláru a Lukáše Morisáka to byla výjimečná zkušenost.
„Líbila se nám možnost klást dotazy a aktivně se zapojit do týmové spolupráce i diskusí. Myslím, že jsme stále plni dojmů a získané poznatky se nám mohou hodit nejen při studiu. Líbil se nám i doprovodný program, díky němuž jsme si prohlédli Örebro, navštívili tamní hrad nebo jsme absolvovali půldenní lyžařský výlet. Myslím, že jsme si odnesli i celkem cenné kontakty, které se mohou v budoucnu hodit. No a určitě bychom vypíchli i naše vyučující, kteří nás doprovázeli z Ostravy a mohli jsme je lépe poznat,“ shodují se studentky a studenti.
Katedra Informatiky a počítačů PřF OU tímto programem potvrzuje své postavení mezi mezinárodně aktivními institucemi a pokračuje v podpoře svých studujících při získávání zkušeností v zahraničí.
„Věříme, že se i v budoucnu budeme podílet na dalších podobných projektech a že se naši studenti i odborníci budou moci zapojit do mezinárodních iniciativ, které podporují moderní a inovativní přístupy ke vzdělávání,“ uzavírá za účastníky BIP doktor Pavel Smolka z KIP PřF OU.
Zveřejněno / aktualizováno: 11. 03. 2025