Geografové Ostravské univerzity zmapovali kulturní a kreativní odvětví v Moravskoslezském kraji

V Moravskoslezském kraji působí přibližně 6600 subjektů v kulturních a kreativních odvětvích, přičemž převládají mikrofirmy a živnostníci. Vyplývá to z rozsáhlého mapování, které provedl tým geografů Ostravské univerzity. Výzkum odhalil nejdynamičtější obory, jako jsou design a audiovize, a zdůraznil význam Ostravy jako hlavního centra tohoto sektoru.

logolink

Tým odborníků z Katedry sociální geografie a regionálního rozvoje Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity se v rámci výzkumu zaměřil na analýzu kulturních a kreativních odvětví (KKO) v regionu. Výzkumníky zajímalo široké spektrum ekonomických aktivit – od architektury a reklamy po film, design, výtvarné umění, knihy, hudbu, videohry, televizní produkci a umělecké vzdělávání. Získal tak důležité podklady pro tvorbu strategických dokumentů na regionální i národní úrovni. „Naše výstupy poskytují klíčové informace o struktuře a potřebách KKO. Moravskoslezský kraj je využije nejen při formulaci strategických materiálů, ale taky pro hledání možností financování z Evropských fondů. Ministerstvo kultury na jejich základě pracuje na Státní kulturní politice,“ uvedl vedoucí výzkumného týmu a prorektor Ostravské univerzity pro strategii a rozvoj Ondřej Slach.

Výzkum sociálních geografů byl realizován v úzké spolupráci s Moravskoslezským krajem. „Na základě komplexního mapování kulturních a kreativních odvětví získal kraj podrobný přehled o jejich struktuře, velikosti a ekonomické síle. Data ukázala významné rozdíly mezi jednotlivými sektory – některé vykazují stabilní růst a vysoký tržní potenciál, jiné čelí výzvám v oblasti financování, infrastruktury či lidských zdrojů. Klíčovým prvkem byla kvantitativní analýza, významně doplněna expertními rozhovory a Focus Groups, které umožnily lépe pochopit specifické potřeby jednotlivých odvětví a jejich potenciál do budoucna. Během těchto setkání se jasně ukázalo, že zásadním tématem se stalo mimo jiné lepší propojování kulturních a kreativních odvětví nejen mezi sebou, ale také s dalšími hospodářskými sektory. Důraz byl kladen na synergie mezi kulturními a kreativními průmysly a oblastmi, jako jsou digitální technologie, vzdělávání, průmyslový design, cestovní ruch či podnikatelské inovace,“ řekl radní Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Peter Harvánek.

Studie je součástí celonárodního mapování kulturních a kreativních odvětví, které probíhá od května 2023 do května 2025 za podpory Ministerstva kultury a financování z Evropské unie prostřednictvím Národního plánu obnovy.

Vedle sběru a vyhodnocování dat jsme vedli i rozhovory s představiteli firem a kulturních organizací, abychom zjistili, jak spolupracují, s jakými překážkami se potýkají a co by jim mohlo pomoci. Hlavní zjištění a návrhy opatření budou součástí připravované Strategie pro podporu regionálního rozvoje kulturních a kreativních odvětví Moravskoslezského kraje,“ přiblížila členka výzkumného týmu Ostravské univerzity Lenka Paszová.

Na přípravě strategického dokumentu se podílí široké spektrum aktérů, od zástupců veřejné správy, kulturních organizací, vzdělávacích institucí i nezávislé kulturní scény z celého Moravskoslezského kraje. Celý participativní proces pak metodicky vede tým odborníků z Ostravské univerzity.

Cílem je podpořit rozvoj kulturně-kreativního ekosystému v kraji. Právě ten totiž prokazatelně pomáhá nejen k ekonomické prosperitě, ale i k atraktivitě regionu pro obyvatele a investory,“ uzavřela metodička tvorby koncepčního dokumentu Blanka Marková.


Zveřejněno / aktualizováno: 20. 05. 2025